January 19, 2011

My Nokia C1-00



hah!!! ni nak bgtau... sy beli hp Nokia C1-00 untuk sendiri sebagai hadiah Christmas lagipun bateri Handphone SE saya tu tak tahan, nak beli bateri baru pun alang-alang, bagus beli baru kan?? (alasan nak beli hp baru..hehe). So saya pergilah beli handphone ni yang ditemani abang dan adik saya. Sebenarnya nak beli model lain tapi nampak model ni macam not bad, jadi ambillah because budget around Rm150 je. Bukan tak nak beli handphone mahal, tapi nak beli handphone macam ni sebab untuk call je, sms, dengar radio (which handphone SE W880i saya tak ada), ada flashlight dan lain-lain. Yang paling best handphone ni ialah dual-simcard, bole la ada number Digi, Celcom Xpax, dan Maxis..hehe.. macam tamak pulak.haha, tak lah, so tak perlu tukar-tukar buka bateri, buka itu ini lagi. 



handphone ni best sebab ada flashlight. Sakai kan saya ni??hehe... bukan apa, xperlu la bawa touchlight lagi kalo ada ni.hehe.. ada radio bila boring.. arrrr... bukan ape.. aritu BBQ di rumah cousins saya. Nak BBQ dalam gelap susah la, banyak hangus. Nasib baik ada handphone ini, berjasa juga flashlight ni, memang tak sia-sia.


hah!!! inilah handphone saya. Warna biru!! suka sangat color ni. Actually, handphone ini ada 2 color, jingga dan biru. Saya nak warna jingga pada mulanya tapi hanya ada warna biru. Biru pun cantik juga. Shape pun macam Nokia N8 (perasan!). Nak bagitau sebenarnya bahawa, saya baru pakai handphone ni berapa hari, tapi bila pakai, handphone ni sikit-sikit auto restart. Especially bila SMS dan dengar Radio. Sungguh kacau stim. Bila tengah pakai, jem pastu auto-restart.Kalau bila SMS tu, terpadam dan terpaksa type semula. urgh!!! Then, saya dan kakak saya pergilah ke Nokia Care untuk repair. Nasib baik beli handphone C1-00 ni original. Erm, original yang saya maksud ialah daripada original distributor. So, warranty pun ada lah. Ala, hp Ap ni dengan yang bukan AP beza berapa ringgit jer. Bila ada warranty ni, repair pun free juga. Bila hantar ke Nokia Care, ingatkan seminggu bole siap sebab nak guna handphone ni untuk dengar radio bila boring berkerja. Bila call, belum juga siap kerana mereka kata "motherboard" hp ni rosak, kena tunggu spare-part dari KL. So, tunggu punya tunggu dan lepas 3 minggu di Nokia Care barulah siap, itu pun lepas kena call banyak kali oleh saya. Dia kata kena tunggu spare-part dari oversea pulak sebab tu lama. Entahlah, lantaklah. Yang penting saya dah dapat handphone saya balik dan free repair. Entahlah apa itu motherboard dan kenapa rosak untuk handphone baru dan yang basic macam tu. Owh, kalau repair dekat kedai, mesti kena bayar mahal.Hampir sama harga dengan beli yang baru. Fuh, nasib baik ada warranty. Sekarang saya bahagia dengan Nokia C1-00. Sekian ceritaku. Terima Kasih kerana sudi membaca. Arigato. 

p/s: nak tau spesifikasi Nokia C1-00?? click SINI keh!! 





2 comments:

  1. ohyeke?? mcm mana?? ok??? setakat ni C1 ada masalah tak? kalu takde ok la..hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...